Ђ—≥льськ≥ в≥ст≥ї вже пов≥домл¤ли, що 19 вересн¤ на сес≥йному зас≥данн≥ ¬ерховноњ –ади з ≥нформац≥Їю “имчасовоњ сл≥дчоњ ком≥с≥њ ≥з зТ¤суванн¤ причин, ¤к≥ призвели до банкрутства комерц≥йного агропромислового банку Ђ”крањнаї, виступив голова ц≥Їњ ком≥с≥њ народний депутат ¬≥ктор ороль. ƒо редакц≥њ звертаютьс¤ читач≥, позбавлен≥ можливост≥ слухати трансл¤ц≥њ ≥з сес≥йноњ зали через њх блокуванн¤ президентською командою, опубл≥кувати в газет≥ основн≥ моменти ≥нформац≥њ ом≥с≥њ про попередн≥ результати њњ роботи. ¬иконуЇмо це проханн¤ Ч подаЇмо стислий виклад допов≥д≥ ¬. орол¤.
јкц≤онерний комерц≥йний агропромисловий банк Ђ”крањнаї був утворений 1991 року на
основ≥ колишнього державного јгропромбанку ”–—–, нагадав витоки народний депутат
¬≥ктор ороль. Ѕанк швидко наростив статутний фонд до 70 м≥льйон≥в гривень, мав 27
дирекц≥й ≥ 510 в≥дд≥лень, ¤к≥ обслуговували б≥льш ¤к 200 тис¤ч юридичних ос≥б та майже
1,5 м≥льйона ф≥зичних ос≥б Ч вкладник≥в. ÷е була одна з восьми найпотужн≥ших
ф≥нансово-кредитних установ нашоњ держави.
¬одночас банк Ђпривертав увагу пол≥тик≥в ≥ високопоставлених ос≥б, ¤к≥ неодноразово
робили спроби вольового втручанн¤ в його д≥¤льн≥сть ≥ нав≥ть спроби використанн¤ його
ф≥нансових можливостей у своњх корисливих ц≥л¤хї.
Ђ“≥ чи ≥нш≥ пол≥тичн≥ особистост≥ та промислово-ф≥нансов≥ групи мали певний вплив на
д≥¤льн≥сть банку, ≥ це аж н≥¤к не йшло йому на користь. ” самому банку також були
кер≥вники та ≥нш≥ в≥дпов≥дальн≥ особи, ¤к≥ в т≥й чи ≥нш≥й м≥р≥ лоб≥ювали ≥нтереси
високопоставлених ур¤довц≥в, пол≥тик≥в, представник≥в б≥знесовоњ ел≥ти. Ќав≥ть
сьогодн≥ спостер≥гаютьс¤ безпрецедентн≥ за своЇю безцеремонн≥стю спроби де¤ких
пол≥тик≥в втручатись у х≥д розсл≥дуванн¤ справ по банку Ђ”крањнаї, зд≥йснювати тиск
на р≥шенн¤ господарських суд≥в. “аке трапл¤лос¤ ≥ з боку ¬ерховноњ –адиї. ¬
господарських судах ви¤вилис¤ листи двох парламентських ком≥тет≥в Ч з правовоњ пол≥тики
та бюджету Ч в ¤ких нав≥ть даютьс¤ рекомендац≥њ призупинити на ¤кийсь час виконанн¤
р≥шень суду. Ђ÷е дуже схоже на завуальоване протекц≥онуванн¤ ф≥рм, д≥¤льн≥сть ¤ких
заслуговуЇ на дуже приск≥пливу увагу правоохоронних орган≥вї.
“имчасова сл≥дча ком≥с≥¤ вислухала близько 25 посадових ос≥б, ¤к≥ в той чи ≥нший
пер≥од працювали в банку або з банком ≥ приймали р≥шенн¤, в≥д ¤ких залежала дол¤
банку. ом≥с≥¤ отримала також велику к≥льк≥сть звернень в≥д кер≥вник≥в п≥дприЇмств ≥
громад¤н, ¤к≥ постраждали в результат≥ банкрутства банку Ђ”крањнаї.
јле, п≥дкреслив ¬. ороль, Ђне вс≥, кого ми запрошували на ком≥с≥ю, поводилис¤
достатньо в≥дпов≥дально. Ќаприклад, колишн≥й голова нагл¤довоњ ради банку Ђ”крањнаї
пан —ацюк на р¤д поставлених нами запитань не спром≥гс¤ дати ч≥тких в≥дпов≥дей,
посилаючись на втрату памТ¤т≥... ј депутат ¬олков жодного разу не зТ¤вивс¤ на наш≥
зас≥данн¤, про≥гнорував ус≥ запрошенн¤... якщо справа п≥де так ≥ дал≥.., ¤ буду
змушений ставити питанн¤ про позбавленн¤ пана ¬олкова депутатськоњ недоторканност≥
й переданн¤ його справи до прокуратуриї.
јнал≥з д≥¤льност≥ банку св≥дчить, що в≥н ефективно працював т≥льки в перш≥,
г≥пер≥нфл¤ц≥йн≥, роки. Ќадзвичайно велик≥ проценти за кредити забезпечували йому
прибутков≥сть ≥ безтурботне житт¤ дл¤ його персоналу. ѕост≥йно зв≥туючи про Ђусп≥хиї,
кер≥вники банку (на той час Ч голова правл≥нн¤ п. оваленко, голова нагл¤довоњ ради
п. —итник) не пом≥чали, що ф≥нансовий ринок у держав≥ стаб≥л≥зувавс¤, почали д≥¤ти
ринков≥ умови. ѕроведенн¤ у значних масштабах неефективних, нав≥ть протиправних
заход≥в, укладанн¤ протизаконних угод набувало повс¤кденного характеру. ÷е не
викликало тривоги Ќац≥онального банку, ур¤ду держави, ¤к≥ нер≥дко розгл¤дали банк
Ђ”крањнаї ¤к механ≥зм дл¤ ф≥нансуванн¤ своњх ризикованих попул≥стських проект≥в.
1996 року Ќац≥ональний банк таки в≥дчув загрозу кризи, ≥ кер≥вництво Ђ”крањниї було
зам≥нене, головою правл≥нн¤ став пан равець. јле команда равц¤ скористалас¤
безконтрольн≥стю з боку Ќацбанку. «битков≥сть Ђ”крањниї наростала, руйн≥вн≥ процеси
посилювалис¤. 1999 р≥к банк зак≥нчив ≥з збитками в 123,1 м≥льйона гривень.
« приходом команди пана равц¤ порушенн¤, зловживанн¤, збитков≥ операц≥њ набули
неконтрольованого характеру, а в р¤д≥ випадк≥в нав≥ть ≥н≥ц≥ювалис¤ кер≥вництвом банку.
«≥ складу правл≥нн¤ були виведен≥ кер≥вники м≥сцевих дирекц≥й, равець отримав
можлив≥сть одноос≥бного, практично необмеженого ≥ безконтрольного доступу до вс≥х
банк≥вських ресурс≥в.
ћ≥сцев≥ дирекц≥њ були позбавлен≥ можливост≥ заробл¤ти соб≥ кошти на м≥жбанк≥вському
ринку ≥ таким чином змушен≥ задовольн¤тис¤ подачками в≥д пана равц¤, що робило њх
слухн¤ними ≥ пок≥рними. як результат, за 1997-98 роки стали збитковими 14 дирекц≥й ≥
близько 200 в≥дд≥лень.
ер≥вництво банку Ђ”крањнаї при абсолютн≥й пасивност≥ Ќац≥онального банку проводило
вкрай ризиковану, а в останн≥й пер≥од своЇњ д≥¤льност≥ нав≥ть шк≥дливу дл¤ банку
практику скиданн¤ великих кошт≥в у активи, приречен≥ на неповерненн¤, Ч гарант≥њ,
кредити, акредитиви та ц≥нн≥ папери. Ќер≥дко кредити надавалис¤ за штучно заниженими
процентними ставками.
” кер≥вник≥в банку зТ¤вилис¤ своњ ф≥рми, ¤к≥ використовували кап≥тал банку ¤к власний.
Ќаприклад, ≥нвестуванн¤ п≥дприЇмств, до ¤ких мали в≥дношенн¤ сам равець та його
дов≥рена особа, в≥дпов≥дальний прац≥вник банку Ќекрасов (Ђјтланта ≥нтернешнлї,
Ђ”крањна-нафтаї, ЂЌафта- ї), нанесли збитки банков≥ на 246,7 млн. гривень. Ќаприклад,
ф≥рм≥ Ђјтланта ≥нтернешнлї за вказ≥вкою равц¤ було в≥дкрито кредитну л≥н≥ю на 50 млн.
гривень, при тому, що власн≥ кошти ц≥Їњ ф≥рми складали всього 19 тис. гривень.
Ђ„и не в тому секрет такоњ безмежноњ щедрост≥, що серед засновник≥в Ђјтланти ≥нтернешнлї
значитьс¤ ≥ дружина пана равц¤?ї Ч поставив риторичне запитанн¤ голова парламентськоњ
ком≥с≥њ.
ќсобливою увагою кер≥вництва банку користувалис¤ “орговий д≥м ЂЅанк ”крањнаї, товариство
Ђ”крањнська моваї, Ђ≤нтерагросистемаї, Ђ”крањна-холдинг-л≥зингї, Ђ”крањнанафтотрейдї,
Ђ аштанї та де¤к≥ ≥нш≥. редити њм видавалис¤ в необмежених обс¤гах ≥ п≥д м≥зерну ставку
Ч до одного в≥дсотка р≥чних.
„астка прострочених кредит≥в у загальн≥й сум≥ кредитних заборгованостей на 1 червн¤
1999 року склала вже 58 в≥дсотк≥в Ч майже 600 м≥льйон≥в гривень.
ќсобливого зухвальства набуло використанн¤ кошт≥в банку на потреби персоналу
центрального апарату: даруванн¤ або продаж за м≥зерну ц≥ну квартир, п≥льгов≥ кредити,
необмежен≥ закордонн≥ в≥др¤дженн¤. «а 1994-98 рр. центральний апарат банку, кр≥м
зароб≥тноњ плати, витратив на своЇ утриманн¤ б≥льше 10 млн. гривень. вартирн≥ операц≥њ
нанесли майже 5 млн. гривень збитк≥в.
ћаючи власний ≥нститут, банк додатково оплачував навчанн¤ близько 60 студент≥в в
≥нших вузах ≥ витрачав на це майже 1 млн. гривень за р≥к. ≤з 560 ос≥б, ¤к≥ навчалис¤
за рахунок банку в 1998 роц≥, 239 н≥¤кого в≥дношенн¤ до нього не мали н≥ до, н≥ п≥сл¤
навчанн¤.
Ќ≤якоѓ реакц≥њ на становище в банку Ђ”крањнаї тривалий час не було н≥ з боку ради
банку, н≥ з боку Ќацбанку, н≥ з боку ур¤ду.
Ћише тод≥, ¤к крах банку став очевидним, рада банку дала згоду на зв≥льненн¤ пана
равц¤ та де¤ких ≥нших посадових ос≥б Ч Ђу звТ¤зку з переходом на ≥ншу роботуї.
Ќ≥кому з них не було предТ¤влено н≥¤ких претенз≥й.
” жовтн≥ 1998 року до кер≥вництва банком Ђ”крањнаї приступив п. √риджук. ¬≥н з≥ своЇю
командою спробував проанал≥зувати ситуац≥ю ≥ знайти вих≥д з нењ. јле вплинути на х≥д
под≥й уже не м≥г ≥ в липн≥ 1999 року подав за¤ву про зв≥льненн¤.
” цей пер≥од в дол≥ банку починаЇтьс¤ новий етап, не менш драматичний, н≥ж попередн≥й.
Ђ” травн≥ 1999 року до кер≥вництва банком приходить команда, ¤ка добре розум≥Ї, куди
вона прийшла, дл¤ ¤ких ц≥лей, ¤к≥ маЇ можливост≥ ≥ на ¤кий ресурс може розраховувати.
√оловою ради банку було обрано пана —ацюка, народного депутата ”крањни. ƒо ради банку
ув≥йшов ≥ пан ¬олков Ч людина, котра маЇ значний досв≥д у ф≥нансових операц≥¤х з
великими коштамиї. 19 серпн¤ того ж року головою правл≥нн¤ обрали пана ћ≥хеЇва, ¤кий
ран≥ше очолював головне операц≥йне управл≥нн¤ цього банку. Ќова команда почала на св≥й
розсуд проводити банк≥вську пол≥тику.
Ђ” результат≥ такоњ пол≥тики нев≥домо куди зникло майже 13 в≥дсотк≥в акц≥й держави у
статутному фонд≥ банку Ђ”крањнаї... Ќова спр¤мован≥сть пол¤гала ≥ в тому, що почалас¤
робота з боржниками Ч не з ус≥ма, а переважно з тими, що мали певн≥ позиц≥њ в банку
й могли перешкодити нам≥рам новоњ команди. ѕоказовими Ї справи ф≥рми Ђјгротехнопаркї,
¤кою до обранн¤ народним депутатом керувала Ћюдмила —упрун, ф≥рми Ђ¬алд≥ї та ≥нших.
—п≥льним дл¤ них Ї те, що на погашенн¤ боргу банков≥ Ђ”крањнаї вони передавали своЇ
майно, котре оц≥нювалос¤ дорожче, н≥ж борг, але пот≥м зТ¤совувалос¤, що майно
продавали за безц≥нь, грош≥ не надходилиї.
Ђƒивна р≥ч в≥дбувалас¤ також з ф≥рмами, ¤к≥ були власн≥стю кер≥вництва банку.
Ќаприклад, заборгован≥сть «ј“ Ђ”крросї Ч 25 м≥льйон≥в долар≥в Ч було реструктуризовано
з терм≥ном погашенн¤ на 2010 р≥к, «ј“ “орговий д≥м ЂЅанк Ђ”крањнаї, борг ¤кого
119 м≥льйон≥в гривень, строк погашенн¤ зум≥в пролонгувати до 23 (точна дата!) с≥чн¤
2013 року. “обто банк Ђ”крањнаї знову залишивс¤ в дурн¤хї.
¬иход¤чи з анал≥зу ф≥нансового стану банку Ђ”крањнаї, Ќацбанк у вересн≥ 2000 року
вв≥в тимчасову адм≥н≥страц≥ю банку, а коли вона н≥¤ких ефективних заход≥в по виведенню
з кризи не зд≥йснила, 17 липн¤ 2001 року в≥дкликав л≥ценз≥ю ≥ цим самим припинив
функц≥онуванн¤ банку Ђ”крањнаї. « того часу працюЇ л≥кв≥дац≥йна ком≥с≥¤...
Ђ—л≥д сказати, що банк... був агентом ур¤ду, забезпечував масове обслуговуванн¤
бюджету, кредитуванн¤ агропромислового комплексу... ”р¤д за часи кер≥вництва пп.
Ћазаренка, ѕустовойтенка, ёщенка не виконував своњх ф≥нансових зобовТ¤зань перед
банком за кредитами, наданими п≥д його гарант≥њ або за його вказ≥вкамиї.
—таном на 1 липн¤ 2001 року статутний фонд банку Ђ”крањнаї складаЇ 70,3 млн. гривень,
при цьому 20 акц≥онер≥в волод≥ють 30-ма в≥дсотками акц≥й банку. ¬сього акц≥онер≥в Ч
330 тис¤ч. «битки минулих рок≥в Ч 1 м≥ль¤рд 870 тис¤ч гривень. ‘≥нансовий результат
поточного року Ч 61 млн. гривень збитк≥в. 12 дирекц≥й Ч прибутков≥: ¬≥нницька,
∆итомирська, «акарпатська, «апор≥зька, ≤вано-‘ранк≥вська, римська, ќдеська,
ѕолтавська, —умська, ’ерсонська, ’мельницька ≥ „ерн≥г≥вська.
редитний портфель банку Ч 1 млрд. 278 млн. гривень, безнад≥йн≥ щодо поверненн¤
кредити складають 1 млрд. 47 млн. гривень.
Ќайб≥льш≥ боржники банку Ч ЂЌафта- ї (123,9 млн. гривень), Ђјгротехнопаркї (203 млн.
гривень), Ђ≤нтерагросистемиї (56,7 млн. гривень), Ђќл≥мпексї (26 млн. гривень),
Ђјтланта ≥нтернешнлї (71 млн. гривень), Ђ”крросї (42,7 млн. гривень), “орговий д≥м
ЂЅанк Ђ”крањнаї (119,3 млн. гривень). ЂЅорги держави, за за¤вкою банку, 469 м≥льйон≥в
гривень, але ур¤дом визнано 25ї.
Ђ¬и запитуЇте пр≥звища. ѕр≥звища ¤к на час реЇстрац≥њ ф≥рм, так ≥ на час одержанн¤
кредит≥в н≥чого не говор¤ть. ÷е не пол≥тики, за ними сто¤ть ≥нш≥...ї
ЂЅорги ф≥зичних ос≥б складають 3,5 м≥льйона гривень, з них 3 м≥льйони повертаютьс¤,
а 500 тис¤ч будуть проблемнимиї.
¬ числ≥ проблем, ¤к≥ вимагають вир≥шенн¤, голова парламентськоњ ком≥с≥њ назвав, зокрема:
Ч ¤к повернути кредити?
Ч ¤к розрахуватис¤ з вкладниками банку?
Ч ¤к працювати кл≥Їнтам банку, ¤к≥ залишилис¤ без кошт≥в ≥ ¤ких тепер штрафують
податк≥вц≥ за затримки сплати податк≥в?
Ч ¤к визначити моральну, пол≥тичну, а в р¤д≥ випадк≥в ≥ крим≥нальну в≥дпов≥дальн≥сть
ос≥б, винних у банкрутств≥ Ђ”крањниї?
ўоб повернути кредити, працюють ≥ правоохоронн≥ органи. «а фактами шахрайства з
ф≥нансовими ресурсами, зловживанн¤ посадовим становищем ≥ розкрадань у систем≥ банку
Ђ”крањнаї порушено 106 крим≥нальних справ, 26 вже направлено до суду.
ом≥с≥¤ д≥йшла висновку, що незаконне наданн¤ кредит≥в комерц≥йним структурам,
засновниками ¤ких були прац≥вники банку, њхн≥ близьк≥ родич≥ ≥ знайом≥, а також
факти наданн¤ кредит≥в за хабар≥ в пер≥од головуванн¤ п. равц¤ б≥льш-менш розсл≥дуван≥
й механ≥зм зловживань викритий, посадов≥ особи будуть прит¤гнут≥ до в≥дпов≥дальност≥.
Ђѕер≥од правл≥нн¤ пана —ацюка потребуЇ глибокого ≥ детального вивченн¤ ≥з залученн¤м
контролюючих та правоохоронних орган≥вї.
Ђ—ьогодн≥ активи банку Ђ”крањнаї складають 1 млрд. 90 млн. гривень, а фактично це
829 реальних м≥льйон≥в. «обовТ¤занн¤ ж складають 1 млрд. 829 м≥льйон≥в. ÷е проблема,
над ¤кою треба думатиї.
Ќеобх≥дно активн≥ше формувати фонд, з ¤кого виплачуютьс¤ кошти вкладникам банку.
ћинулого м≥с¤ц¤ ќщадбанк уже виплатив 40152 вкладникам 12 млн. 250 тис. гривень.
јле в де¤ких област¤х Ї затримки з виплатою.
“реба захистити майно банку в≥д анарх≥стських наскок≥в, коли за борг у 8,5 тис.
гривень силом≥ць в≥дбирають прим≥щенн¤, ¤ке коштуЇ дес¤тки м≥льйон≥в. “ак≥ випадки
вже Ї в ќдес≥, под≥бн≥ нам≥ри Ї в риму, в —умах.
–обота ком≥с≥њ ще не завершена, р¤д питань ще вимагаЇ вивченн¤, необх≥дно одержати
багато ≥нформац≥њ на запити до окремих ос≥б, правоохоронних орган≥в ≥ т. ≥н.
“имчасова сл≥дча ком≥с≥¤ ¬ерховноњ –ади, п≥дкреслив ¬≥ктор ороль, працюЇ в дуже
складних умовах, документи њй не надаютьс¤, необх≥дн≥ дан≥ з оф≥ц≥йних джерел надход¤ть
дуже скупо. –¤д посадових ос≥б по сут≥ блокуЇ роботу ком≥с≥њ.
Ќа зак≥нченн¤ ¬. ороль закликав народних депутат≥в п≥дтримати прийн¤тт¤ «акону Ђѕро
тимчасов≥ сл≥дч≥ ком≥с≥њї.